Vi arbetar för ett samhälle
fritt från diskriminering.

Bredbandsleverantör nekade kund som är blind att göra felanmälan

Händelsen enligt anmälan

Anmälaren A, som är kund hos bredbandsleverantören, hade återkommande problem med sitt bredband och tv-tjänst. Under 2024 och 2025 kontaktade A supporten vid flera tillfällen. A berättade att tjänsterna inte fungerade, men fick besked att han själv först behövde genomföra en felsökning för att felanmälan skulle kunna upprättas. A förklarade att han - eftersom han är blind – inte kunde hjälpa till med den del av felsökningen som kräver syn. Han fick då till svar att han skulle ta hjälp av en vän eller granne och att han kunde återkomma när han kunde få hjälp av någon.

DO:s bedömning

DO har utrett anmälan och gör bedömningen att det rör sig om diskriminering som har samband med funktionsnedsättning. Bredbandsbolaget har i egenskap av bredbands- och tv-tjänstleverantör ett långtgående ansvar för att bistå kunder vid fel i tjänsten. Att bolaget inte tog emot felanmälningar från A har lett till att felsökning dröjt och att tjänsterna inte fungerat fullt ut. Här har bolaget inte vidtagit skäliga åtgärder för tillgänglighet.

22 oktober 2025: DO begär ersättning

DO begär att bredbandsleverantören betalar 40 000 kr i diskrimineringsersättning till A.

Sidinformation

Senast uppdaterad: 23 oktober 2025