RSS

Vanliga frågor till DO

Här kan du läsa svaren på de vanligaste frågorna till oss. Frågorna har delats in i olika frågeområden, som till exempel bristande tillgänglighet, sexuella trakasserier i arbetslivet och föräldraledighet. På den här sidan ser du ett urval av frågor och svar från de olika områdena och du hittar alla inom ett visst område via menyn.

Du som har en funktionsnedsättning har rätt att ställa krav på tillgänglighet inom bland annat butik och restaurang.

Den som är ansvarig för en verksamhet är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att verksamheten ska vara tillgänglig för dig som har en funktionsnedsättning.

Exempel på åtgärder för tillgänglighet kan vara att jämna ut trösklar och hjälp att plocka och packa matvaror i en butik.

Vad som är skäligt att kräva beror på omständigheterna i varje enskilt fall. Vägledande är de krav på tillgänglighet som kan gälla för verksamheten, till exempel i plan- och bygglagen.

På Konsumentverkets webbplats finns fördjupad information och en e-utbildning om tillgänglighet i butik.

Konsumentverkets webbplats

Ett ovälkommet beteende är ett beteende som den utsatte upplever vara oönskat eller kränkande. Det är den som blir utsatt som avgör om beteendet är ovälkommet eller inte.

Enligt lagen måste den som trakasserar förstå att beteendet upplevs som ovälkommet och oönskat för att det ska bli fråga om sexuella trakasserier. Det är därför viktigt att den som blir eller har blivit utsatt gör klart för den som trakasserar att beteendet är ovälkommet och oönskat. Fortsätter utövaren med sitt beteende efter en sådan tillsägelse kan det vara sexuella trakasserier.
I vissa situationer kan beteendet vara kränkande på ett så uppenbart och tydligt sätt så att det inte krävs någon tillsägelse från den som känner sig trakasserad.

Aktiva åtgärder har i likhet med diskrimineringsförbuden till syfte att förebygga och motverka diskriminering. Diskrimineringsförbuden är avsedda att motverka konkreta diskriminerande handlingar i individuella fall. Utöver det syftet ska aktiva åtgärder även verka pådrivande och mana till ökade ansträngningar för att förebygga diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter på en mer generell och strukturell nivå.

Undersökningen inom aktiva åtgärder är en inventering och utredning för att upptäcka eventuella risker för diskriminering eller repressalier, eller andra hinder för arbetstagarnas lika rättigheter och möjligheter. Det kan både vara reella hinder och hinder i form av attityder, normer och strukturer.

Undersökningen kan ske på olika sätt. En åtgärd som kan vara att gå igenom olika rutiner, riktlinjer och policydokument. Verksamheten kan också undersökas genom enkäter och intervjuer, gruppintervjuer, arbetsplatsträffar eller andra samtal.

På en arbetsplats ska undersökningen göras utifrån samtliga diskrimineringsgrunder oberoende av hur arbetsstyrkan är sammansatt. Undersökningen ska göras på en övergripande nivå för att identifiera de risker/hinder som finns på arbetsplatsen.

Titta i vår rapport "Sammanställning av anmälningar som inkommit till DO 2015–2019"

Eller i DO:s årsredovisningar.

Fördjupad kunskap om anmälningar till DO finns även i våra andra rapporter som du hittar under Publikationer, se till exempel:


Delar av mönster 

Mötas av hinder

Upplevelser av diskriminering

Antalet anmälningar, tips och klagomål varierar vanligtvis från år till år. Just eftersom mörkertalen troligen är stora kan vi inte dra slutsatsen att diskrimineringen i samhället följer samma upp och nedgångar som antalet tips och klagomål till DO.

Nej! Det är viktigt att undersökningen har ett generellt anslag med inriktning på förhållandena på arbetsplatsen och inte de enskilda medarbetarna. Det ska alltså inte göras någon kartläggning på individnivå avseende personliga förhållanden och undersökningen måste skötas på ett sådant sätt att eventuellt känsliga personuppgifter som ändå framkommer inte kan kopplas ihop med någon medarbetare på ett sätt som strider mot dataskyddsförordningen (GDPR).

Vad innebär den "undersökning" som ska genomföras i arbetet med aktiva åtgärder?

I de flesta fall får du inget svar.

I samband med att du skickar in dit tips eller klagomål kommer du får en bekräftelse på att vi tagit emot din information. Efter det får de flesta inget mer svar. Däremot går vi igenom, läser och registrerar alla tips och klagomål.

Om vi kontaktar dig beror det på att vi behöver mer information för att kunna gå vidare med ditt tips eller klagomål. 

Om vi utreder ditt tips eller klagomål gör vi det
för att kunna skapa en förändring för många. Vi gör det inte för att vara ombud för dig eller för någon annan som kan ha drabbats. DO lämnar heller ingen motivering till varför uppgifterna i ditt tips eller klagomål inte har lett till en utredning.

Så arbetar DO med tips och klagomål

Arbetsgivare med minst tio anställda ska dokumentera arbetet med lönekartläggning. Dokumentationen ska innehålla

  • en redovisning av resultatet av lönekartläggningen och analysen av löneskillnader
  • en redovisning av vilka lönejusteringar och andra åtgärder som behöver vidtas för att åtgärda förekommande löneskillnader som har direkt eller indirekt samband med kön
  • en kostnadsberäkning och en tidsplanering utifrån målsättningen att de lönejusteringar som behöver vidtas ska genomföras så snart som möjligt och senast inom tre år.

Hur du ska genomföra arbetet med lönekartläggning

Frisörsalonger får inte ha olika pris för kvinnor och män för samma behandling, exempelvis klippning. Lagen kräver inte enhetstaxa hos frisörer men prissättningen får inte utgå från kön. Det finns frisörer som till exempel har varierande pris för olika hårlängder medan andra frisörer tar betalt efter hur lång tid behandlingen tar. Detta är däremot tillåtet enligt lagen. 

Kränkande reklam omfattas inte av diskrimineringslagen och därför inte heller av DO:s arbetsområde.

Men i vissa fall skulle det ändå kunna vara diskriminering. Om någon till exempel säger något som tydligt avskräcker personer som omfattas av en diskrimineringsgrund från att ta del av en verksamhet i sig skulle det kunna vara diskriminering. Det framgår av en dom från EU-domstolen (mål C-54/07, Firma Feryn ). Se även ett  av DO:s beslut om marknadsföring av en festival.

Om det handlar om andra typer av reklam som du anser är oetisk eller sexistisk så kan du vända dig till Reklamombudsmannen. Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering av reklam och prövar reklam samt vägleder, informerar och utbildar.

Reklamombudsmannens webbplats

Tillbaka till toppen