Skärpta regler om ungdomsövervakning och straffreduktion för unga
Remissvar på SOU 2024:39, 20 november 2024
Diskrimineringsombudsmannens (DO:s) yttrande är avgränsat till de frågor som berör DO:s verksamhetsområde. Mot den bakgrunden lämnar DO endast övergripande synpunkter på betänkandet, och avstår från att kommentera de enskilda förslagen.
DO noterar att frågorna om unga lagöverträdare och påföljdsbestämmelserna inte har blivit allsidigt belysta, samt att utredningen varit förhindrad att göra egna vägval. Om för- och nackdelar inte har blivit belysta, så kan inte heller det som är barnets bästa beaktas, vilket i sig står i strid med barnkonventionen.
DO vill också framhålla vikten av att forskning och evidens är vägledande för förslagens utformning, samt att de i alla delar är förenliga med mänskliga fri- och rättigheter. Om regeringen och riksdag väljer att gå vidare med förslagen ser DO, mot bakgrund av de påtalade osäkerhetsfaktorerna, ett stort behov av att i närtid göra en uppföljning av konsekvenserna och effekterna av förslagen.
Vidare är det flera reformer som just nu utreds, bereds eller som nyligen beslutats, som sammantaget innebär svåröverskådliga konsekvenser för barn och unga. DO menar därför att en mer samlad konsekvensutredning av berörda förslag och reformer behöver göras.
Mot bakgrund av förslagen vill DO avslutningsvis påtala nödvändigheten av att diskrimineringslagens tillämpningsområde utvidgas så att offentlig verksamhet, inklusive Kriminalvårdens verksamhet, fullt ut omfattas av lagens förbud mot diskriminering. Det skulle möjliggöra för DO att utöva tillsyn av händelser med anknytning till tillämpningen av förslagen i betänkandet.
Beslut i detta ärende har fattats av Lars Arrhenius efter utredning och förslag av utredaren Annika Jyrwall Åkerberg. I den slutliga handläggningen har också enhetschefen Cecilia Narby, utredaren Anna Ericsson och experten Tarik Qureshi deltagit.
Lars Arrhenius, diskrimineringsombudsman