Förslag till ändring av förordningen om läroplan för förskolan
Remissvar på Skolverket 2024:848, 18 april 2024
Diskrimineringsombudsmannens (DO) yttrande är avgränsat till frågor som rör DO:s uppdrag och verksamhetsområde.
Regeringen gav i ändring av 2023 års regleringsbrev (U2023/02765) Skolverket i uppdrag att föreslå ändringar i förskolans läroplan (SKOLFS 2018:50) som innebär att det inte ska finnas krav på att använda digitala lärverktyg.
I konsekvensredovisningen beskriver Skolverket ett antal negativa följder som kan uppstå när kravet att använda digitala lärverktyg tas bort. Enligt Skolverket kan det finnas risk för att kompetensutveckling rörande digital kompetens blir nedprioriterad. Detta kan leda till att personalens digitala kompetens försämras vilket kan påverka barns möjligheter att utvecklas och lära. Enligt Skolverket kan de negativa följderna av försämrad digital kompetens hos personal bli som störst för barn i behov av särskilt stöd och för barns möjlighet att utveckla sitt eller sina modersmål och/eller nationella minoritetsspråk.
Konsekvenser för barn i behov av särskilt stöd
I konsekvensredovisningen påpekar Skolverket betydelsen av digitala lärverktyg för barn med funktionsnedsättningar och barn som av andra skäl är i behov av särskilt stöd. Skolverket lyfter kritiska röster från det samråd som myndigheten genomförde inom ramen för arbetet med regeringsuppdraget. Enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten kan digitala lärverktyg vara helt avgörande för att barn ska få möjlighet att få det stöd de har rätt till. Skolverkets uppföljningsrapport av digitaliseringsstrategin Länk till annan webbplats. visar att mindre än hälften av förskolepersonalen anser att de har tillräckliga kunskaper för att välja och använda digitala verktyg för barn i behov av stödinsatser. DO anser att detta utgör ett allvarligt hinder för barns lika rättigheter och möjligheter oavsett funktionsnedsättning. DO vill i detta sammanhang också framhålla att bristande tillgång till digitala verktyg kan utgöra risk för diskriminering som har samband med funktionsnedsättning.
Konsekvenser för flerspråkiga barn, för barn med ett eller flera nationella minoritetsspråk och för barn som tillhör urfolket samerna
Enligt Skolverket bidrar användandet av digitala lärverktyg till att flerspråkiga barn kan få möjlighet att utveckla sitt språk, förutsatt att undervisningen sker med ett tydligt syfte och upplägg. I flera samråd som Skolverket fört med myndigheter och organisationer framkom att digitala lärverktyg spelar en viktig roll för att kunna skapa förutsättningar för barn att utveckla sitt modersmål. Vidare beskrevs de digitala lärverktygen som nödvändiga för att barn som tillhör en nationell minoritet, inklusive urfolket samerna, ska få sina rättigheter tillgodosedda.
Enligt DO är det därför angeläget att betydelsen av digitala lärverktyg för språkutvecklingen hos barn med ett eller fler andra modersmål än svenska, barn med nationella minoritetsspråk och för barn som tillhör urfolket samerna synliggörs i läroplanen för förskolan.
Mot bakgrund av de negativa följder som kan uppstå när kravet att använda digitala lärverktyg tas bort anser DO att skrivningen om rektorns ansvar för att det i förskolan utformas en god och tillgänglig miljö, med tillgång till såväl digitala som andra lärverktyg, bör finnas kvar i förskolans läroplan.
Beslut i detta ärende (DO 2024/1925) har fattats av Cecilia Narby efter föredragning av utredaren Magdalena Sievers.
Cecilia Narby, chef för utvecklings- och analysenheten