Vi arbetar för ett samhälle
fritt från diskriminering.

Föreskrifter och allmänna råd om det systematiska kvalitetsarbetet i skolväsendet

Diskrimineringsombudsmannens (DO) yttrande är avgränsat till de frågor som berör DO:s uppdrag.
DO lämnar dels övergripande synpunkter, dels ett antal synpunkter om enskilda delar av föreskrifterna och konsekvensutredningen.

Övergripande synpunkter

DO bedömer att de föreslagna föreskrifterna kan bidra till att främja lika rättigheter och möjligheter för elever. Ett syfte med det systematiska kvalitetsarbetet som sådant är att garantera likvärdighet i utbildningen, och förslaget innehåller flera delar som tar sikte just på förbättrad likvärdighet (Till exempel föreslås att alla skolformer och alla delar av verksamheten ska omfattas av det systematiska kvalitetsarbetet, och vikten av rättvisande och likvärdiga betyg betonas genom att betyg och bedömning årligen ska ingå i det systematiska kvalitetsarbetet.)

DO konstaterar dock att konsekvensutredningen brister i att belysa diskrimineringsperspektivet, särskilt avseende skolans ansvar att genom aktiva åtgärder förebygga diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter, på det sätt som föreskrivs i diskrimineringslagen (DL). I förslaget står till exempel att skyddet mot diskriminering exempelvis finns i regeringsformen och barnkonventionen samt att bestämmelser om förbud mot diskriminering finns i skollagen (sid 37), men diskrimineringslagens förbud mot diskriminering i skolan nämns inte. Det står också att barn och elever har rätt till skydd mot trakasserier enligt skollagen (sid 38), men inte att förbudet mot trakasserier och sexuella trakasserier i skolan även regleras i diskrimineringslagen.

DO vill i sammanhanget lyfta att diskriminering av barn och elever inom skolan är ett allvarligt problem. Antalet anmälningar till myndigheten om diskriminering inom utbildningsområdet har mellan 2015 och 2022 ökat med 150 procent (från 303 till 757 anmälningar). Anmälningarna rör oftast diskriminering som har samband med funktionsnedsättning eller etnisk tillhörighet, samt sexuella trakasserier.

DO påminner om att skolan enligt diskrimineringslagen har skyldighet att

  • inte diskriminera barn och elever (DL 2 kap. 5 §).
  • utreda och vidta åtgärder mot trakasserier och sexuella trakasserier (DL 2 kap. 7 §).
  • förebygga diskriminering genom aktiva åtgärder (DL 3 kap. 16–20 §§).

Med anledning av detta anser DO att skolans arbete med att förebygga och åtgärda diskriminering bör ingå i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta bör underlättas av att det finns tydliga likheter mellan momenten i skolans systematiska kvalitetsarbete (planera, följa upp, analysera samt dokumentera och utveckla utbildningen) Länk till annan webbplats.och de fyra stegen som ingår i arbetet med aktiva åtgärder (undersöka, analysera, åtgärda, följa upp och utvärdera.) Länk till annan webbplats.

Synpunkter om enskilda delar av förslaget

Värdegrund ska vara ett av de mål som särskilt ska ingå i det systematiska kvalitetsarbetet (3 §)

  • Enligt 3 § ska särskilt de mål som omfattar trygghet och studiero, värdegrund, kunskapsutveckling och lärande samt betyg och bedömning ingå i det systematiska kvalitetsarbetet.
  • När det gäller innebörden av värdegrund hänvisas i konsekvensutredningen till 1 kap. 5 § skollagen, enligt vilken utbildningen ska utformas i överensstämmelse med demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna (sid 22).

DO ser positivt på att rätten att inte diskrimineras, som är en av de mänskliga rättigheterna, härigenom kan antas få en tydligare plats i skolans systematiska kvalitetsarbete.

Alla skolformer och elevhälsan ska ingå i det systematiska kvalitetsarbetet (4 § och 6 §)

  • Enligt 4 § ska alla berörda skolformer och alla verksamheter inom skolan ingå i det systematiska kvalitetsarbetet, och enligt 6 § ska planeringen omfatta hur elevhälsan ska vara en del av det systematiska kvalitetsarbetet.
  • I konsekvensbeskrivningen står att en känd problematik är att de skolformer som har få eller inga mätbara resultat, som förskolan eller fritidshemmet, är svåra att följa upp (sid 14), och att Skolinspektionens granskningar visar att alla delar av verksamheter inte alltid omfattas av det systematiska kvalitetsarbetet, vilket kan medföra allvarliga följder för likvärdigheten eftersom vissa barn och elever då inte ges samma förutsättningar för en förbättrad utbildning som andra barn och elever (sid 25).

DO bedömer att de föreslagna paragraferna kan ha positiva effekter för likvärdighet. Att alla skolformer inkluderas i det systematiska kvalitetsarbetet är viktigt för att tillgodose alla barns rätt till en god utbildning. Angående elevhälsan är DO:s erfarenhet att elevhälsans verksamhet ofta har en viktig roll i arbete för att förebygga diskriminering och andra kränkningar.

Barns delaktighet (6 §)

  • I 6 § står att det ska planeras hur elever ska medverka i det systematiska kvalitetsarbetet.
  • I konsekvensutredningen står att förslaget syftar till att synliggöra barns rätts att komma till tals, med hänvisning till artikel 12 i barnkonventionen (sid 39).

Det är positivt att barns rätt till delaktighet fastslås i föreskriften, men den föreslagna formuleringen missar den andra och minst lika viktiga delen av artikel 12: Artikel 12 innebär inte bara att barn har rätt att uttrycka sin åsikt (delaktighet) utan också att åsikten ska tillmätas betydelse (inflytande).

DO föreslår ett tillägg i paragrafen så att denna blir i överensstämmelse med artikel 12, det vill säga att planeringen ska omfatta både hur barn ska delta och hur deras eventuella åsikter ska beaktas. På så sätt tillgodoses barnkonventionens grundprincip om delaktighet och inflytande, vilket är en del av arbete för att främja lika rättigheter och möjligheter för elever.

Nytt stödmaterial ska tas fram

  • Skolverket avses att ta fram ett nytt stödmaterial för skolans systematiska kvalitetsarbete (sid 29).

DO lyfter vikten av att ett sådant stödmaterial inkluderar det arbete med aktiva åtgärder som skolan enligt DL ska bedriva för att motverka diskriminering och verka för lika rättigheter och möjligheter.

Beslut i detta ärende (DO 2023/5939) har fattats av Cecilia Narby efter föredragning av utredaren Emma Wilén.

Cecilia Narby, tillförordnad enhetschef utvecklings- och analysenheten

Sidinformation

Senast uppdaterad: 28 november 2023