Utökade registerkontroller vid anställning i kommun
Remissvar på Ds 2024:24, 28 januari 2025
Diskrimineringsombudsmannens (DO:s) yttrande är avgränsat till de frågor som berör DO:s uppdrag.
Risk för diskriminering vid beslut om att begära registerkontroll
DO anser att det i de två nya lagar som utredningen föreslår (avsnitt 1.1 och 1.2) tydligare behöver framgå att beslutet att begära registerutdrag ska ta sin utgångspunkt i den aktuella tjänstens utformning och arbetsuppgifter, och inte i vem som söker tjänsten. Förekomsten av diskriminering vid rekrytering är utbredd och så som utredningens förslag är utformade finns det enligt DO risk för att arbetsgivare tillämpar möjligheten att begära registerkontroll på ett diskriminerande sätt.
DO menar därför att det bör förtydligas i lagtexten att beslutet att begära registerkontroll ska göras med utgångspunkt i den aktuella tjänsten eller uppdraget, inte utifrån vem som ska anställas eller få ett uppdrag.
Risk för diskriminering vid bedömning av de uppgifter som framkommer i registerkontrollen
Enligt utredningens förslag är det är upp till arbetsgivaren att bedöma hur den information som framkommer vid en registerkontroll påverkar en enskild persons lämplighet för en befattning.
DO vill därför påminna om att arbetsgivare har ansvar för att diskriminering inte sker i samband med rekrytering och att detta ansvar även gäller vid bedömning av uppgifter som framkommer i en registerkontroll. Negativa föreställningar och fördomar om olika grupper i samhället och som har samband med en diskrimineringsgrund får till exempel inte påverka bedömningen av uppgifter från registerkontrollen.
Förslaget avseende kommuners möjlighet att begära registerkontroll för att säkerställa ett verksamhetsskydd innebär en risk för missgynnande
Utredningens förslag avseende kommuners möjlighet att begära registerkontroll för att säkerställa ett verksamhetsskydd motsvarar den registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen som görs av personer som ska placeras i säkerhetsklass 3.
I tidigare yttranden har DO betonat att det är viktigt att säkerhetsprövningar sker med beaktande av diskrimineringslagens och regeringsformens förbud mot diskriminering. Med tanke på de likheter som finns mellan den registerkontroll som utredningen föreslår och säkerhetsprövningen enligt säkerhetsskyddslagen vill DO betona att det är viktigt att registerkontroller som sker med stöd av den föreslagna lagen, och kommunernas bedömning utifrån kontrollerna, sker med beaktande av diskrimineringslagens och regeringsformens förbud mot diskriminering.
Vidare saknar DO i utredningen en bedömning av förslaget ur ett diskrimineringsperspektiv. I utredningen beskrivs inte heller vilken typ av uppgifter som behandlas av Säkerhetspolisen med stöd av lagen (2018:1693) om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område eller lagen (2019:1182) om Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter, och som därmed skulle kunna framgå vid en registerkontroll. Avsaknaden av information gör det svårt för DO att bedöma vad förslaget innebär ur ett diskrimineringsperspektiv.
Beslut i detta ärende har fattats av Cecilia Narby efter föredragning av utredare Love Ander. I den slutliga handläggningen har också experten Björn Brodin och sektionschefen Louise Nilunger deltagit.
Cecilia Narby, chef för Utvecklings- och analysenheten
