Uppföljning för utveckling – ett hållbart system för samlad kunskap om villkoren för barn och elever med funktionsnedsättning i förskola och skola
Remissvar på SOU 2023:95, 13 maj 2024
Diskrimineringsombudsmannens (DO) yttrande är avgränsat till de frågor som berör DO:s uppdrag.
För att kunna bedriva ett förändringsarbete mot diskriminering och för alla barn och elevers lika rättigheter och möjligheter, är det angeläget att utveckla ytterligare kunskap om situationen för barn och elever med funktionsnedsättning i skolan. DO ser därför positivt på utredningens förslag som ska bidra till att bättre kunna följa upp situationen i skolväsendet för barn och elever med funktionsnedsättning genom att bland annat tydliggöra ansvaret för berörda myndigheter, såsom Skolverket och Skolinspektionen, och ge dessa myndigheter bättre förutsättningar och redskap att regelbundet bidra med kunskapsunderlag om situationen för elever med funktionsnedsättning i skolan.
DO vill dock betona vikten av att det finns ett tydligt ändamål för vad kunskapen ska leda till när olika typer av data samlas in. Det är nödvändigt att syftet är förankrat med de grupper av individer som de insamlade uppgifterna gäller och som därigenom också är mest berörda. DO anser att självidentifikation, frivillighet och anonymitet är viktiga principer vid de typer av kunskapsinsamling som utredningen föreslår. Slutligen vill DO understryka vikten av att såväl insamling som behandling av sådana uppgifter hanteras med varsamhet och att individers rätt till personlig integritet säkerställs.
Beslut i detta ärende (DO 2024/946) har fattats av Lars Arrhenius efter föredragning av utredare Ulrika Bertilsson. I den slutliga handläggningen har också sektionschefen Anna Ericsson, enhetschefen Cecilia Narby, strategiska rådgivaren Lars Lindgren och experten Tarik Qureshi deltagit.
Lars Arrhenius, Diskrimineringsombudsman