Sänkt straffbarhetsålder för allvarliga brott
Diskrimineringsombudsmannen (DO) lämnar utifrån sitt uppdrag och verksamhetsområde följande synpunkter på betänkandet. DO avstyrker förslaget om en sänkt straffbarhetsålder DO avstyrker förslaget om en sänkt straffbarhetsålder från 15 till 13 år för brott som har fängelse på minst fyra år i straffskalan. Skälen är desamma som framfördes i DO:s yttrande över Straffbarhetsåldern (SOU 2025:11), DO hänvisar därför till det remissyttrandet i sin helhet. De invändningar som DO framförde där har än större tyngd när det nu föreslås en ytterligare sänkning av straffbarhetsåldern. Vikten av att förslag blir allsidigt belysta och konsekvenserna klarlagda Utöver det som framförts i DO:s yttrande över Straffbarhetsåldern (SOU 2025:11) vill DO framhålla vikten av att väga in remissinstansernas synpunkter och skäl när beredningskravet i regeringsformen verkställs. Syftet med beredningskravet i regeringsformen är att förslagen ska bli allsidigt belysta och konsekvenserna av dem bli klarlagda. Därmed ökar kvaliteten på regeringens och riksdagens arbete, till gagn för demokrati, rättssäkerhet och effektivitet. Ett stort antal remissinstanser har avstyrkt eller haft invändningar mot förslaget att sänka straffbarhetsstraffbarhetsåldern till 14 år. Många av de skäl som framförts mot förslaget av remissinstanserna är tungt vägande skäl framförda av remissinstanser med stor sakkunskap på området. DO menar att dessa invändningar borde getts större tyngd när lagrådsremissen utformades. Om remissinstansernas synpunkter inte på allvar beaktas när nya lagar stiftas riskerar besluten att bli mindre genomtänkta och dessutom riskerar beredningskravet och systemet med remittering av regeringens förslag att urholkas. Beslut i detta ärende har fattats av diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius efter föredragning av experten Janna Törneman. I den slutliga handläggningen har också enhetschefen Cecilia Narby, strategiska rådgivaren Anna Ericsson och experten Tarik Qureshi deltagit. Lars Arrhenius