Hotell avvisade kvinnor med hänvisning till etnisk tillhörighet

Pressmeddelande publicerad 22 december 2020

DO har beslutat att väcka talan mot ett bolag som driver ett hotell i Märsta. Detta efter att hotellets receptionist avvisade två kvinnor som hade bokat ett rum på hotellet. Receptionisten hänvisade till kvinnornas etniska tillhörighet och uppgav att man en gång haft problem med andra personer med samma etniska tillhörighet. Enligt DO har hotellbolaget genom agerandet utsatt kvinnorna för diskriminering.

Kvinnorna som är romer hade bokat och betalat för ett rum på hotellet via en hotellbokningssajt online. Men när de senare anlände till hotellet blev de avvisade. Hotellbolaget har uppgett att det sannolikt berott på att man vid ett tidigare tillfälle ska ha haft problem med gäster som var romer.
Trots att kvinnorna förklarade att de aldrig hade varit på hotellet förut krävde den tjänstgörande receptionisten att de skulle gå därifrån.

– Det är diskriminering att bli avvisad för något som någon annan har gjort bara på grund av ens etniska tillhörighet. Att romer på just det här sättet inte får del av tjänster är tyvärr vanligt förekommande i samhället, säger Martin Mörk, chef för DO:s processenhet.

Om hotellbolaget vidhåller att man inte har diskriminerat kvinnorna kommer DO att lämna in en stämningsansökan och frågan avgöras i domstol.

PRO 2020/3

Diskriminering är förbjuden för den som utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten (2 kap. 12 § diskrimineringslagen).

Presstjänst

Clas Lundstedt

0736-82 82 10 (numret kan inte ta emot sms)

media@do.se

Tillbaka till toppen