Tips och klagomål (lättläst)
Den här texten är en lättläst
sammanfattning av hur DO arbetar
med tips och klagomål.
Här berättar vi om
vilka tips och klagomål
du kan lämna till DO.
Vi berättar hur du gör
för att lämna tips och klagomål
och hur vi använder informationen
som du ger oss i ett tips eller klagomål.
DO tar emot tips och klagomål
om diskriminering
och risker för diskriminering.
Du kan också tipsa oss om att en arbetsgivare
eller skola eller högskola inte gör det lagen kräver
för att förebygga diskriminering.
Att förebygga betyder till exempel
att de som jobbar på en skola
arbetar med olika saker för
att se till att diskriminering inte
ska hända på deras skola.
Ditt tips eller klagomål är viktigt!
DO vill gärna ha in tips och klagomål.
Då lär vi oss mer om diskriminering.
Tipsen och klagomålen
lär oss också hur diskriminering skapas
och var det lätt blir fel.
Den kunskapen behöver vi
för att arbeta mot diskriminering.
Vi använder alltså tips och klagomål
för att få fler att följa lagen
och inte i första hand
för att hjälpa till att lösa just din situation.
Här kan du läsa mer genom
att öppna och stänga rubrikerna
du ser nedanför.
Tack för din medverkan!
Din återkoppling hjälper oss att förbättra webbplatsen. Om du har fler frågor kan svaret finnas på Vanliga frågor till DO.
Tack för din medverkan!