Placering av elev med dyslexi i anpassade grundskolan
DO:s tillsynsbeslut
- Beslutsdatum:
- 9 juni 2016
- Bestämmelse:
- Direkt diskriminering
- Diskrimineringsgrund:
- Funktionsnedsättning
- Samhällsområde:
- Utbildning
- Diarienummer:
- ANM 2015/951
- Status:
- Avslutad
DO har utrett om en kommun överträtt diskrimineringslagen genom att felaktigt ta emot en elev med dyslexi i grundsärskolan.
Därför inledde DO tillsyn
DO fick en anmälan mot en kommun som handlade om att en elev hade mottagits i anpassade grundskolan under en period trots att han inte hade någon intellektuell funktionsnedsättning. Enligt anmälaren var orsaken till mottagandet istället att eleven hade dyslexi.
DO:s beslut
DO bedömde att utredningen inte gav stöd för att Kommunen skulle ha diskriminerat eleven.
Kommunen uppgav i sitt yttrande att eleven varit inskriven i en skola där elever från anpassade grundskolan integrerats men att klassen har delats upp vid undervisning. Den aktuella eleven har undervisats enligt grundskolans läroplan under hela sin skoltid.
Kommunen har redovisat ett antal dokument som stöder detta. DO ser inget skäl att ifrågasätta kommunens uppgifter och dokumentationen. DO avslutar ärendet.
Läs hela DO:s bedömning i beslutet ANM 2015/951 Pdf, 128.2 kB.
Observera att vi avidentifierar personuppgifter eller andra uppgifter som kan vara känsliga i det publicerade beslutet. Det behöver därför inte motsvara exakt det beslut som vi har skickat till tillsynsobjektet.