DO stämmer restaurang som nekat romska kvinnor inträde

Lyssna
De tre romska kvinnorna skulle gå på restaurang för att sjunga karaoke. Men de nekades tillträde om de inte tog av sig sina långa kjolar. Nu stämmer DO restaurangen och kräver att den betalar 50 000 kronor i diskrimineringsersättning till var och en av kvinnorna.

Sommaren 2010 skulle de tre romska kvinnorna för första gången besöka en restaurang i Botkyrka söder om Stockholm för att sjunga karaoke till finsk musik. I entrén blev de stoppade av restaurangens vakter som sade att de inte skulle få komma in i sina kjolar.

De var däremot välkomna om de tog av sig kjolarna. Kvinnorna försökte förklara att romska kvinnor på grund av tradition inte kan ta av sig sina kjolar. Vakten ändrade dock inte uppfattning och kvinnorna var tvungna att lämna restaurangen.

Kvinnorna kände sig mycket kränkta och har anmält restaurangen till Diskrimineringsombudsmannen. Restaurangen har förklarat för DO att man haft problem med att romer och kvinnliga gäster smugglat in alkohol i sina kläder.

– Det är vanligt att romer och särskilt romska kvinnor blir utsatta för diskriminering på offentliga platser, säger Ulrika Dietersson, chef för DO:s samhällslivsenhet. De nekas ofta tillträde till restauranger, butiker, hotell och campingplatser med hänvisning till negativa föreställningar om romer.

– Det är inte ovanligt med generella förbud mot stora kläder eller kjolar som avser att utestänga romska kvinnor. DO stämmer nu restaurangen i Södertörns tingsrätt och kräver diskrimineringsersättning på 50 000 kronor till var och en av kvinnorna.

För mer information kontakta DO:s presstjänst på 08-120 20 710.

Ärende: ANM 2010/1755

Publiceringsdatum: 2012-07-06