RSS

Vanliga frågor till DO

Här kan du läsa svaren på de vanligaste frågorna till DO. Frågorna har delats in i olika frågeområden.

Efter att vi mottagit din anmälan får du ett brev av oss. I brevet beskriver vi hur vi jobbar med anmälningar. Om vi inleder en tillsyn eller om vi behöver kompletterade uppgifter tar vi kontakt med dig. I annat fall kontaktar vi dig inte.

Det går bra att kontakta oss via mejl eller telefon om du vill veta mer kring din anmälan. 

Kontakta oss

Det finns sju diskrimineringsgrunder som omfattas av lagens diskrimineringsförbud: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Skyddade diskrimineringsgrunder

Aktiva åtgärder är ett förebyggande och främjande arbete för att inom en verksamhet motverka diskriminering och på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Frisörsalonger får inte ha olika pris för kvinnor och män för samma behandling, exempelvis klippning. Lagen kräver inte enhetstaxa hos frisörer men prissättningen får inte utgå från kön. Det finns frisörer som till exempel har varierande pris för olika hårlängder medan andra frisörer tar betalt efter hur lång tid behandlingen tar. Detta är däremot tillåtet enligt lagen. 

Bristande tillgänglighet är en form av diskriminering. Det innebär bland annat att arbetsgivare ofta är skyldiga att genomföra åtgärder för att förbättra tillgängligheten. Det går inte att generellt ange vilka åtgärder en arbetsgivare är skyldig att vidta. Det beror på omständigheterna i det enskilda fallet.

Det kan till exempel handla om att se över tekniska hjälpmedel för datorer, hörselslingor i möteslokaler, god ventilation (för allergiker), utformning av trösklar, toaletter och personalkök med mera. 

Det är bland annat arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen som sätter ramar för de krav på tillgänglighetsåtgärder som ställs på arbetsgivare.

DO har tillsyn över diskrimineringslagen.

Arbetsmiljöverket har tillsyn över arbetsmiljölagen.

Bristande tillgänglighet som form av diskriminering

Arbetsmiljöverkets information om tillgänglig arbetsplats

Utbildningsanordnare som bedriver utbildning enligt skollagen ska

  • genomföra ett fortlöpande arbete i fyra steg (undersöka, analysera, åtgärda, utvärdera och följa upp)
  • ta fram och följa upp riktlinjer och rutiner för att förhindra trakasserier och sexuella trakasserier.

Det finns ingen begränsning av vilka områden som ska omfattas av arbetet med aktiva åtgärder för den som bedriver utbildning eller annan verksamhet enligt skollagen. Det innebär att hela verksamheten ska omfattas av undersökningen, analysen, åtgärderna, uppföljningen och utvärderingen.

Arbetet ska ske i samverkan med barn och elever, samt med anställda inom verksamheterna. Utbildningsanordnaren ska dokumentera arbetet löpande.

Hur ska arbetet med aktiva åtgärder genomföras?

Nej, DO har inte möjlighet att påverka ärenden om uppehållstillstånd. Det gäller även om skälen för att söka uppehållstillstånd har kopplingar till DO:s områden. I Sverige är Migrationsverket den myndighet som prövar ansökningar från personer som vill bosätta sig i Sverige, komma på besök, söka skydd undan förföljelse eller ha svenskt medborgarskap.

DO har inte heller möjlighet att ändra andra myndigheters beslut eller att påverka deras handläggning i ett enskilt ärende.

Om du vill överklaga Migrationsverkets beslut kan du kontakta Migrationsverket för mer information.

Information om att överklaga på Migrationsverkets webbplats

Enligt diskrimineringslagen finns ett förbud mot att missgynna någon i arbetslivet om missgynnandet har samband med funktionsnedsättning.

En arbetsgivare är också skyldig att vidta skäliga åtgärder för att en person med funktionsnedsättning ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Vad som är skäliga åtgärder beror på omständigheterna i varje enskilt fall. 

Vad är skäliga åtgärder?

Det innebär att en person med funktionsnedsättning, i många fall har, rätt till tillgänglighetsåtgärder. Inom arbetslivet kan tillgänglighetsåtgärder handla om tekniska läshjälpmedel för datorer, hörselslingor i möteslokaler, ramper, hissar med mera. Det kan också handla om anpassning av arbetstider och arbetsfördelning.

Arbetsgivaren är inte skyldig att vidta tillgänglighetsåtgärder om du gör en förfrågan om arbete på eget initiativ.

Arbetsgivare ska

  • fortlöpande genomföra ett arbete i fyra steg (undersöka, analysera, åtgärda, följa upp) inom fem områden.
  • främja en jämn könsfördelning
  • ta fram och följa upp riktlinjer och rutiner för att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier (bestraffning)
  • genomföra årliga lönekartläggningar.

Arbetet ska ske i samverkan med arbetstagare. Arbetsgivare med minst 25 anställda ska dokumentera arbetet löpande, inklusive hur samverkansskyldigheten fullgörs.

Arbetsgivare med minst tio anställda ska dokumentera arbetet med lönekartläggning och hur samverkansskyldigheten fullgörs vid lönekartläggningen.

Bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning är en form av diskriminering. Du som har en funktionsnedsättning har rätt att ställa krav på tillgänglighet inom bland annat butik och restaurang.

Den som är ansvarig för en verksamhet är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att verksamheten ska vara tillgänglig för dig som har en funktionsnedsättning.

Vad är skäliga åtgärder?

Exempel på åtgärder för tillgänglighet kan vara att jämna ut trösklar och hjälp att plocka och packa matvaror i en butik.

Vad som är skäligt att kräva beror på omständigheterna i varje enskilt fall. Vägledande är de krav på tillgänglighet som kan gälla för verksamheten, till exempel i plan- och bygglagen.

Förbudet mot diskriminering i form av bristande tillgänglighet gäller inte
för företag med färre än tio anställda eller privatpersoner som erbjuder varor och tjänster.

På Konsumentverkets webbplats finns fördjupad information och en e-utbildning om tillgänglighet i butik.

Konsumentverkets webbplats

Ställ en fråga

Om du inte hittar ett svar på din fråga kan du skicka frågan till oss här.

* = Obligatorisk uppgift


Stäng formuläret