Diskriminering att beskriva festival som ”mansfri”

publicerad 17 december 2018

Det var en överträdelse av diskrimineringsförbudet när det på musikfestivalen Statements hemsida och i uttalanden från företrädare inför festivalen framgick att cis-män inte skulle beredas inträde till festivalen. Det konstaterar DO när tillsynen mot föreningen Statement nu har avslutats. Däremot ger utredningen inte stöd för att någon person har diskriminerats i samband med festivalens genomförande.

DO inledde en tillsyn beträffande Statement-festivalen efter att det framkommit uppgifter om att festivalen skulle vara "mansfri", det vill säga att alla cis-män skulle vara exkluderade från festivalen. Under utredningen har det framkommit att föreningen bakom festivalen har gjort skillnad mellan hur arrangemanget har presenterats på föreningens hemsida samt i uttalanden i media, och hur man har agerat i samband med genomförandet, då det i samband med inträdet inte har gjorts någon åtskillnad mellan besökare grundat på kön.

Av praxis från EU-domstolen framgår dock att uppgifter och offentliga uttalanden som tydligt avskräcker personer som omfattas av en diskrimineringsgrund från att ta del av en verksamhet i sig är att betrakta som diskriminering. Detta gäller även om det inte finns någon identifierbar person som lidit skada. Därmed är DO:s slutsats efter tillsynen att föreningen Statements agerande inför festivalen har inneburit en överträdelse av diskrimineringsförbudet på ett sätt som har samband med kön.

Beslutet att inleda tillsyn mot Statement ska inte ses som ett ifrågasättande av det allvarliga problem som sexuella övergrepp, bland annat på festivaler, utgör. DO anser självklart att alla besökare på festivaler måste kunna känna sig trygga. DO:s uppgift är dock att utöva tillsyn över att diskrimineringslagen följs, och det är därför viktigt att de åtgärder som vidtas i syfte att öka säkerheten inte står i strid med förbudet mot diskriminering.

Med cis-person avses en person vars biologiska kön överensstämmer med dess juridiska, sociala och upplevda kön.

Presstjänst

Clas Lundstedt

0736-82 82 10 (numret kan inte ta emot sms)

media@do.se