VD:s tafsande på julfest var sexuella trakasserier

Pressmeddelande publicerad 5 juli 2017

Det var sexuella trakasserier när ett elbolags VD tafsade på en kvinnlig anställd under bolagets julfest. Det konstaterar Arbetsdomstolen, AD, i en dom idag. Enligt domen ska bolaget betala 50 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan.

I början av december 2015 anordnade elbolaget en julfest på en restaurang i Stockholm. Efter middagen började VD:n att tafsa på den då 19-åriga kvinnan, bland annat genom att lägga sin hand på hennes lår och föra handen upp över låret. Flera anställda har uppgett att de tyckte att VD:n uppträdde oanständigt.

Kvinnan, som hade en provanställning på företaget, valde som en följd av händelserna att avsluta provanställningen.

– Domen är en viktig påminnelse om att bolag ansvarar juridiskt för sina chefers tafsande oavsett om det sker på arbetsplatsen eller på en personalfest, säger Anna Rosenmüller Nordlander på DO:s processenhet.

Ärende ANM 2016/1602

Fakta

Sexuella trakasserier är enligt diskrimineringslagen en form av diskriminering. Sexuella trakasserier är ett kränkande uppträdande av sexuell natur, t.ex. tafsande eller ovälkommen beröring, ovälkomna sexuella anspelningar eller kommentarer, sexualiserad jargong eller ett sexualiserat språkbruk, blickar och gester.