Stockholmscafé döms för sexuella trakasserier

Pressmeddelande publicerad 25 maj 2016

Arbetsdomstolen dömer i dag ett café i Stockholmsområdet för sexuella trakasserier av en kvinnlig timanställd. Caféet ska enligt domen betala 50 000 kronor i diskrimineringsersättning till kvinnan.

Målet rör en då nittonårig kvinna som redan efter ett par dagars anställning på caféet blev utsatt för sexuella trakasserier av sin chef. Kvinnan har berättat hur chefen, trots att hon avböjde, bad henne att sätta sig i hans knä och därefter bland annat pussade henne på nacke och kind. Trots att kvinnan kände sig obehaglig till mods och att det som hände var fel vågade hon inte säga ifrån. Kvinnan vågade inte heller efter den aktuella dagen gå tillbaka till caféet.

Bolaget har erkänt att chefen bad kvinnan att sätta sig i hans knä och att han har pussat henne på kinden, men angav att det har varit menat som ett skämt.
Enligt Arbetsdomstolen har dock kvinnan på ett trovärdigt sätt lämnat en tydlig beskrivning av händelseförloppet och har därför bedömt att hon har utsatts för sexuella trakasserier.

– Jag hoppas att den här domen kan visa unga människor på väg ut på arbetsmarknaden att sexuella trakasserier oavsett form inte är acceptabelt på en arbetsplats, säger Anna Rosenmüller Nordlander, processförare på DO.

Ärende ANM 2015/683