Myndighet diskriminerade arbetssökande

Pressmeddelande publicerad 4 juni 2014

DO har ingått en förlikning med Läkemedelsverket i ett ärende där en 57-årig kvinna trots meriter som motsvarade anställningsannonsens krav inte ens blev kallad till intervju. Samtidigt medger Läkemedelsverket att kvinnan har utsatts för diskriminering.

Våren 2013 sökte den 57-åriga kvinnan, som är född i Iran, fyra utlysta tjänster som regulatorisk handläggare vid Läkemedelsverket. I juli fick hon beskedet att hon inte kommit ifråga för någon av tjänsterna, och enligt Läkemedelsverket berodde det på att kvinnan var överkvalificerad.

Läkemedelsverket hade i anställningsannonsen angivit som krav att sökande skulle ha farmaceutisk eller annan naturvetenskaplig högskoleutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Verket skriver i annonsen att sökande med erfarenhet från arbete med regulatoriska processer på Läkemedelsverket och/eller läkemedelsföretag skulle meriteras. Men till intervju var det flera kvalificerade sökande med erfarenhet från läkemedelsindustrin som inte kallades, däremot yngre sökande med svenskklingande namn som var klart mindre meriterade.

Enligt DO har kvinnan utsatts för diskriminering som har samband med ålder och etnicitet. Läkemedelsverket medger att kvinnan har diskriminerats och förlikningen innebär att hon får 75 000 kronor i ersättning.

ANM 2014/803

För ytterligare information kontakta DO:s presstjänst på telefon 08-120 20 710.