Kommunikatör/förvaltningsledare för digitala kanaler

Referensnummer: LED 2018/157

Ansökan senast 3 maj 2018

Diskrimineringsombudsmannen (DO) utökar verksamheten och söker nu en kommunikatör/förvaltningsledare med arbetsuppgifter att förvalta och vidareutveckla digitala kanaler.

Dina arbetsuppgifter

Du har huvudansvaret för myndighetens arbete med att hantera och förvalta publiceringssystem, sökfunktion och tredjepartverktyg som används på DO:s webbplatser (exempelvis Siteimprove och Kontext). En viktig del i arbetet är att ansvara för kontakter med externa leverantörer, licenser, avtal, domäner med mera kopplade till webbplatserna.

Du kommer att kravställa inför upphandling av avtal med tekniska leverantörer samt ansvara för budgeten avseende teknisk utveckling av DO:s webbplatser. Du arbetar löpande med vidareutveckling, rapporterar buggar och samarbetar med utvecklare i rättning och test.

Du kommer även att genomföra kvalitetskontroll med bland annat korrigering av brutna länkar samt hålla redaktörsutbildningar. Du kommer att driva och projektleda webbutvecklingsprojekt samt delta i arbetet med utveckling av övriga digitala kanaler. Det kan även förekomma att du vid behov publicerar innehåll på intranät och extern webbplats.

Du arbetar självständigt och/eller i grupp med andra kollegor. I tjänsten ingår att delta i övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten.

Kravprofil

Vi söker dig med

  • relevant högskoleutbildning inom till exempel kommunikation eller digitala medier eller det som av DO bedöms vara motsvarande
  • flera års aktuell erfarenhet av arbete inom kommunikation varav minst två års aktuell erfarenhet i rollen som förvaltningsledare eller motsvarande arbetsuppgifter för externa webbplatser och intranät
  • erfarenhet av projektledning för webbutveckling
  • erfarenhet av rollen som administratör i EPiServer och SiteVision
  • erfarenhet av att skriva kravspecifikationer samt att genomföra och dokumentera tester
  • mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Du ska därutöver ha

  • mycket god förmåga att planera ditt arbete på ett strukturerat och metodiskt sätt och noggrant driva dina arbetsuppgifter framåt och slutföra dem
  • god förmåga att samarbeta och skapa goda relationer
  • god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp
  • god förmåga att kommunicera samt agera pedagogiskt
  • förmåga att vara prestigelös och lyhörd för verksamhetens behov
  • förmåga att ta initiativ och arbeta lösningsinriktat mot stundvis krävande tidsramar och mål
  • förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter och svårighetsgrad.

Vid denna rekrytering lägger vi stor vikt vid förmågekraven.

Meriterande

  • kännedom om riktlinjerna för tillgängliga webbplatser WCAG 2.0
  • kunskaper inom SiteVision version 4 samt EPiServer version 9 eller senare
  • erfarenhet av att vara beställare gentemot leverantörer och hantera avtal, till exempel SLA
  • erfarenhet av att hantera budget och kostnadsuppföljning
  • erfarenhet av att arbeta agilt i utvecklingsprojekt.

Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

Om kommunikationsenheten

Enheten ansvarar för myndighetens strategiska och löpande interna och externa kommunikationsverksamhet. Enheten verkar för att DO:s kommunikation ska bidra till att myndighetens mål uppnås. Detta innefattar att planera och målgruppsanpassa kommunikationen och se till att kommunikationsperspektivet är integrerat i verksamhetsprocesserna. I ansvaret ingår utveckling och förvaltning av myndighetens webbplatser, intranät och andra digitala kanaler som Facebook, Twitter, LinkedIn och Youtube. Under de två kommande åren fokuserar DO på kommunikationsaktiviteter inom områdena arbetsliv, bostad och socialtjänst.

Om DO

För närvarande är vi ett hundratal anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. 

Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Vid myndigheten har alla medarbetare egna arbetsrum.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.

Nu har du möjlighet att delta i myndighetens arbete med att främja lika rättigheter och möjligheter samt motverka diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Kontakt

Kontaktpersoner är rekryterande chef Christina Bostedt eller HR-handläggare Rosanna Björklund. Fackliga företrädare är Henrik Angel för Saco och Ammar Makboul för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 3 maj 2018 till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057 169 04 Solna eller till ansokning@do.se med referensnummer: LED 2018/157.

Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning.