Är du upphandlare med flera års erfarenhet och vill göra skillnad?

Ansökan senast 8 maj 2018

Diskrimineringsombudsmannen (DO) utökar verksamheten och söker nu en engagerad upphandlare som vill arbeta för ett samhälle fritt från diskriminering.

Du bidrar till att främja människors lika rättigheter och möjligheter och motverkar diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Dina arbetsuppgifter

DO rekryterar en upphandlare för inköpsstrategiskt arbete och operativt upphandlingsarbete. Tjänsten är ny på myndigheten. Du kommer att arbeta med vidareutvecklingen av DO:s strategiska inköpsarbete såsom utveckling av styrande dokument, rutiner etcetera och förankring av dessa hos DO:s medarbetare.

Arbetsuppgifterna består av att arbeta med upphandling såsom att planera, genomföra och utvärdera tjänste- och varuupphandlingar, såväl avrop som direktupphandlingar och annonserade upphandlingar. Arbetet omfattar hela inköpskedjan från att sammanställa förfrågningsunderlag till förvaltning och uppföljning av avtal. Du kommer att självständigt genomföra upphandlingar och avrop. I rollen ingår att vara ett kvalificerat stöd till myndighetsledningen inom ditt ansvarsområde. Du samarbetar och samordnar med övrig upphandlingskompetens på DO i upphandlingsarbetet. Arbetet innebär många kontakter inom och utom myndigheten och ett nära samarbete med ledning och medarbetare på myndigheten. Tjänsten är placerad på administrativa enheten med 14 medarbetare.

Kravprofil

Vi söker dig med

  • Universitets- eller högskoleexamen inom juridik, ekonomi, eller som DO bedömer har motsvarande relevans för upphandlingsarbete.
  • Flera års erfarenhet av självständigt arbete med upphandlingar inom offentlig verksamhet
  • Flera års erfarenhet av att arbeta med strategiskt inköpsarbete
  • Mycket goda kunskaper om regelverket kring offentlig upphandling och då främst Lagen om offentlig upphandling (LOU).
  • Mycket goda datakunskaper i MS Officepaket
  • Flera års erfarenhet av arbete med avrop från statliga ramavtal.
  • Mycket goda kunskaper om arbete med avtal och avtalsförvaltning

Du ska ha förmåga att

  • Vara analytisk, strategisk och kunna driva arbetet framåt utifrån verksamhetens behov
  • Vara kommunikativ och formulera dig på ett korrekt, målgruppsanpassat och lättbegripligt sätt både i tal och skrift på svenska
  • Inge förtroende och ha hög integritet
  • Samarbeta och skapa goda relationer
  • Vara serviceinriktad och ge kvalificerat stöd till ledning, medarbetare och allmänheten i frågor rörande upphandling
  • Vara strukturerad och noggrann
  • arbeta självständigt och kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och svårighetsgrad

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.

Meriterande

  • Erfarenhet av att bereda och rapportera underlag till ledning och andra intressenter
  • Kunskap eller erfarenhet av tillgänglighet inom upphandling
  • Kunskap eller erfarenhet av hållbar utveckling

Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.

Kontaktuppgifter

Kontaktperson är rekryterande chef Maria Oygun eller HR-handläggare Anna Claesson. Fackliga företrädare är Henrik Angel för Saco och Ammar Makboul för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 8 maj 2018 till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna eller till ansokning@do.se med referensnummer LED 2018/187.

Om DO

För närvarande är vi ett hundratal anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om hur det är att jobba hos oss här. 

Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Varje medarbetare har eget rum.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.