En restaurang för alla

En kock saltar maten på en tallrik

Med ett lätt tryck på den automatiska dörröppnaren slog restaurang Motwalls Kök & Specerier upp sina portar 2012 i Vasastan i Stockholm. I fokus var maten, människan och miljön. I den här artikeln berättar restaurangens grundare Johan Turesson hur de skapade en restaurang för alla.

- Vi ville skapa en så god miljö som möjligt för så många som möjligt, berättar en av restaurangens grundare, Johan Turesson.

Restaurangen, som blev Svanenmärkt för sitt miljöarbete, hade också tillgänglighet på dagordningen. Det skulle vara en restaurang för alla. För singlar och par, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och utan, familjer.

Anpassningar för tillgänglighet

Från trottoaren var det inget trappsteg utan en svag lutning upp till restaurangens dörr. Inuti lokalen fanns inga trösklar, allmänbelysningen var god och restaurangljuden dämpades genom textilier. Till toaletten fanns en automatisk dörröppnare.

- Jag har själv en rörelsenedsättning och måste kunna jobba på min restaurang. Men tanken var att skapa en bra miljö för många, också för till exempel den som har nedsatt syn eller hörsel.

Istället för menyer på papper hade restaurangen menyer på läsplattor. Det gjorde det möjligt att förstora texten på menyn, men också att spara papper eftersom den säsongsbetonade menyn ofta byttes ut.

- Maten serverade vi på vitt porslin på furubord. Att duka med vitt porslin på vita dukar gör att den som har nedsatt syn får svårt att urskilja tallriken från underlaget, menar Johan Turesson.

Besticken var lite kraftigare, så att också den som är svag i händerna och har svårigheter att greppa lätt skulle kunna använda dem.

I restaurangen fanns ett par bord som gick att höja eller sänka. Allt för att kunna anpassa till personer med olika typer av rullstolar eller med olika rörelsenedsättningar. En extra effekt var att de höj- och sänkbara matborden kunde höjas och förlänga bardisken på kvällen.

Nya utmaningar

I dag finns inte Motwalls kvar som restaurang. Johan Turesson har gått vidare till nya utmaningar och driver olika events, bland annat den stora mat- och dryckesfestivalen Smaka på Stockholm. Och på frågan om han idag också jobbar med tillgänglighetsaspekter svarar han: Alltid. Kvar finns också matgästernas positiva kommentarer, från matgäster både med funktionsnedsättning och utan.

Hans råd till andra i branschen är att skaffa information om tillgänglighetsåtgärder.

- Skaffa information och se vad som går att göra. Det är mycket som är både enkelt och billigt att åtgärda. Alla miljöer dit allmänheten kommer, både offentliga och privata, borde vara tillgängliga för så många som möjligt.