Vad gör DO med anmälningar? (lättläst)

DO vill gärna ha in anmälningar om diskriminering. Då lär vi oss mer och kan visa upp den diskriminering som finns. Här berättar vi vad vi gör med anmälningar som kommer till oss

Det är bra att anmäla

De anmälningar som DO får in
lär oss hur diskriminering skapas
och var det lätt blir fel.

Den kunskapen behöver DO
för att arbeta mot diskriminering,
så att vi kan föreslå förbättringar
och hålla utbildningar.

Anmälningar kan leda till inspektion

En anmälan till DO
kan leda till
att DO inleder en inspektion.
Då kontaktar DO den som blivit anmäld
och ber att få information.

Anmälningar kan visa att det behövs en förändring

Om DO får flera anmälningar om samma sak
kan det visa på att det finns saker som måste göras bättre.
Det kan vara på en skola eller en arbetsplats.
Det kan vara på flera skolor eller flera arbetsplatser.
Då kan DO skriva eller prata med skolan eller arbetsplatsen.
Vi kan berätta för dem att det finns saker som måste göras bättre.

Det kan också vara att polisen måste göra saker bättre
eller arbeta på ett annat sätt för att inte diskriminera.
Det kan också vara ett sjukhus eller  
flera företag som säljer försäkringar.

Vi kan också använda flera anmälningar
för att skriva en bok om diskriminering.
Boken kan vi ge till regeringen
för att visa för regeringen att de måste ändra en lag
för att färre personer ska bli diskriminerade

På så sätt arbetar DO
med anmälningar
för att diskrimineringen ska minska.

Fall som går till domstol

Varje år tar DO med sig
några anmälningar
till domstol.

Det handlar om några få fall,
som kan påverka många människor
om domstolen dömer som DO vill.

För att DO ska ta med sig en anmälan till domstol
måste den som diskriminerats
själv ha gjort sin anmälan till DO.
Du kan också anmäla genom ett ombud.
Ett ombud kan till exempel vara en släkting eller vän
som gör anmälan åt dig.

En vän eller släkting behöver en fullmakt för att
kunna vara ditt ombud 
och göra en anmälan åt dig.

En fullmakt är ett papper
där det står att din vän eller släkting
får göra en anmälan för dig.