Gör en anmälan (lättläst)

Här berättar vi hur du gör en anmälan till DO och vad du ska tänka på.

Anmäl på blankett eller på annat sätt

Du kan göra en anmälan
genom att fylla i DO:s anmälningsblankett.
Skriv ut den,
fyll i den
och skicka den sedan till DO
med brev, e-post
eller på annat sätt.

Du kan också skriva din anmälan i ett brev,
som du sedan skickar till DO
som ett brev på posten
eller som e-post.

Brevet måste då innehålla:
Namnet på dig och den du anmäler
Adress till dig och till den du anmäler
Telefon till dig och till den du anmäler
Gärna e-postadress till er båda.

Beskriv tydligt vad din anmälan handlar om.

Om du på grund av funktionsnedsättning
eller något annat och
har svårt att skriva brev
eller att fylla i DO:s anmälningsblanketter,
så kan du göra en anmälan genom att prata med oss,
eller på annat sätt.
Kontakta oss för mer information.

Anmäla med hjälp av en vän

För att DO ska ta med sig en anmälan till domstol
måste den som diskriminerats
själv ha gjort sin anmälan till DO.

Du kan också anmäla genom ett ombud.
Ett ombud kan till exempel vara vän
som gör anmälan åt dig.

Din vän behöver en fullmakt för att
kunna vara ditt ombud 
och göra en anmälan åt dig.

En fullmakt är ett papper
där det står att din vän 
får göra en anmälan åt dig. 

Dokumentera vad som hänt

För att DO ska kunna jobba med din anmälan .
behövs bevis.
Spara därför saker som kan fungera som bevis.
Det kan vara e-postmeddelanden,
ett sms
eller en inspelning
som bevisar att du har rätt.

Anmäl på ditt eget språk

Det går att göra en anmälan till DO
på alla språk.
DO översätter din anmälan till svenska.

Tillgänglighet

DO kan om det behövs 
ta fram information kring en anmälan
i alternativa format,
till exempel som en tillgänglig PDF
eller som ljudfil i Daisy-format.

Din anmälan är inte hemlig

DO är en myndighet.
Papper och handlingar som kommer till en myndighet
är inte hemliga.
De är offentliga handlingar.
När du lämnar din anmälan till DO
blir din anmälan en offentlig handling.
Det betyder att vem som helst
som begär
kan få läsa den.

I vissa enstaka fall
kan DO skydda dina uppgifter,
så att känsliga uppgifter inte lämnas ut.

Information om skyddade personuppgifter på Skatteverkets webbplats

Förbjudet att straffa den som anmäler

Den som anmält diskriminering
ska inte bli bestraffad för det.
Om en arbetsgivare
säger till den som anmält
att hon eller han måste jobba alldeles för mycket,
eller om den som anmält
får nya för lätta arbetsuppgifter
så är det fel.
Den som utsätts för sådana repressalier
kan anmäla det till DO.

Facket tar hand om diskriminering på jobbet

Om du är medlem
i ett fackförbund
kan du få hjälp av facket,
om du känner dig diskriminerad
på jobbet.

Om facket inte hjälper dig
kan du be DO om hjälp
genom att göra en anmälan till DO.

Då behöver DO ett brev från facket
där det står att facket
inte hjälper dig med detta.
Skicka med fackets brev
i din anmälan till DO.

Frågor?

Om du har frågor
som handlar om att göra en anmälan
läs här:
Vanliga frågor till DO
Du kan också ringa
eller mejla DO:s upplysningstjänst.

Anmäl fort

Anmäl ditt ärende till DO
så fort som möjligt.
Annars kan det blir för sent
att driva ärendet till domstol.

I de flesta fall
måste du göra din anmälan
innan det gått två år.

Men om det gäller diskriminering på jobbet
har du ibland bara två veckor på dig
att anmäla diskriminering på jobbet.

 

Upplysningstjänst

08-120 20 700

do@do.se

Ordinarie öppettider:
Måndag 9.30–11.30 och 13-15
Fredag 9.30–11.30 och 13-15

DO:s upplysningstjänst svarar på frågor om diskrimineringslagen och andra bestämmelser som rör diskriminering och föräldraledighet. Vi upplyser om hur DO arbetar, vad vi behöver för att utreda ett ärende och försöker hänvisa dig rätt. Däremot gör vi inte bedömningar av enskilda ärenden.