Tillsyn av 45 landsting och landstingsägda bolag

14 februari 2013: Regeringsuppdrag

Regeringen gav 2013 DO i uppdrag att utöka sina tillsyns- och främjandeinsatser om aktiva åtgärder enligt diskrimineringslagen när det gäller arbetsgivares arbete med lönekartläggning och högskolors och universitets arbete med aktiva åtgärder.

Inom ramen för detta uppdrag valde DO bland annat  att granska landsting och landstingsägda bolag.

Granskade landsting och landstingsägda bolag

  1. Jämtlands läns landsting
  2. Landstinget Blekinge
  3. Landstinget Dalarna
  4. Landstinget Gävleborg
  5. Folktandvården i Gävleborg AB
  6. Landstinget i Jönköpings län
  7. Landstinget i Kalmar län
  8. Landstinget i Uppsala län
  9. Gamla Uppsala buss AB
  10. Landstinget i Värmland
  11. Landstinget Kronoberg
  12. Ryssby Gymnasiet AB
  13. Landstinget Sörmland
  14. Folktandvården Sörmland AB
  15. Sörmland Landstingsservice AB
  16. Landstinget Västmanland
  17. Folktandvården i Västmanland AB
  18. AB Västerås Lokaltrafik
  19. Landstinget Västernorrland
  20. Landstinget i Östergötland
  21. AB Östgötatrafiken
  22. Hjälpmedelscentrum AB
  23. Norrbottens läns landsting
  24. Region Gotland
  25. AB Gotlandshem
  26. Region Halland
  27. Hallandstrafiken AB
  28. Region Skåne
  29. Västra Götalandsregionen
  30. Västtrafik
  31. Göteborgsoperan
  32. Göteborgs Symfoniorkester AB
  33. Örebro läns landsting
  34. Länsteatern i Örebro AB
  35. Länstrafiken Örebro AB
  36. Stockholms läns landsting
  37. Södertälje sjukhus AB
  38. MediCarrier AB
  39. Södersjukhuset AB
  40. Danderyds sjukhus AB
  41. Ambulanssjukvården i Storstockholm
  42. S:t Eriks Ögonsjukhus AB
  43. Folktandvården i Stockholms län AB
  44. Locum aktiebolag
  45. Waxholms Ångfartygs AB
  46. Västerbottens läns landsting
  47. Inera AB

27 februari 2015: Utdrag ur återrapportering

Det kan konstateras att landstingen och de landstingsägda bolagen bedriver ett arbete för jämställda löner. Samtliga tillsynsobjekt har redovisat ett pågående arbete.

I en majoritet av fallen brister emellertid arbetet på en eller flera punkter.

Resultatet av granskningen visar att det är i jämförelsen mellan olika typer av arbeten som arbetsgivarnas kartläggnings- och analysarbete uppvisar brister. Det gäller både när det gäller att jämföra kraven i arbetena mellan olika grupper och att analysera löneskillnaderna mellan grupperna. Bristerna i kartläggningen är inte lika vanligt förekommande vid jämförelser inom grupperna, lika arbete eller beträffande själva lönesystemet. En femtedel av de granskade arbetsgivarna visar brister redan vid kartläggningen av löneskillnader mellan kvinnor och män som utför arbete som är att betrakta som likvärdigt.